Objednejte se na prohlídku Vašeho vozuještě dnes!+420 774 95 85 05
Autoservis Depoross>Služby>Renovace DPF / FAP

Co je filtr pevných částic (DPF, FAP)?

V souvislosti s filtrem pevných částic se můžete setkat s dvěmi označeními: DPF nebo FAP

Význam je zcela shodný. Renault, Peugeot a Citroen označují filtr pevných částic FAP (z frouncouzského Filtre Anti Particules). Zbytek automobilových výrobců pak DPF (z anglického Diesel Particulate Filter). Filtr pevných částic je součástí výfukového systému moderních automobilů s dieslovým motorem. Jeho konstrukce je obdobná, jako u katalyzátoru. Na rozdíl od něho však filtr pevných částic (DPF, FAP) nemá na starosti redukci plynných zplodin vznikajících při spalovacím procesu, ale zachycení pevných částic, takzvaných sazí. Nemají tak přímý vliv na emisní složení výfukových zplodin. Saze jsou tvořeny drobnými, mikroskopickými granulemi, na něž se usazují uhlovodíky, sírany, a voda. Filtr pevných částic je složen z tisíce vzájemně přesazených komůrek, jejichž stěny jsou tvořeny materiály, které propouští plyny, pevné částice však zachytávají.

Filtr pevných částic tím pádem tvoří další překážku, dochází ke zpomalení proudění výfukových plynů, tím pádem samozřejmě vznikají i výkonové ztráty. Vozy vybavené filtry pevných částic mívají tedy při stejném výkonu o něco vyšší spotřebu, taktéž vlivem regenerace (čištění filtru pevných částic), při kterém dochází ke vstřikování větší dávky paliva do spalovacího prostoru. Tato regenerace však není dokonalá, časem dochází k zanášení filtru, a tím pádem i k častějším regeneracím (čištění). Nakonec se filtr (DPF,FAP) zanese úplně, a je nutná jeho výměna, která je často finančně velice náročná (20 000 - 40 000 Kč), případně jeho úplné odstranění, a přeprogramování řídící jednotky tak, aby se již problémy s DPF, FAP nikdy neobjevily. Tato operace je finančně mnohem příznivější, a ušetří Vás budoucích opětovných problémů.

Co signalizuje rozsvícená kontrolka filtru pevných částic?

Většina vozidel vybavených filtrem pevných částic má na přístrojové desce kontrolku pro DPF/FAP. U některých vozů bez kontrolky DPF/FAP ji nahrazuje kontrolka poruchy motoru, případně i kontrolka žhavení – ta například u některých automobilů také blikáním signalizuje prázdnou nádržku na aditiva AdBlue.

Kontrolka filtru pevných částic - nepřijemné překvapení majitele moderního dieslu

V případě že se Vám tato kontrolka rozsvítí, znamená to, že nastala jistá závada. Vůz může jet i v nouzovém režimu, se sníženým výkonem.Neznamená to však vždy nutnost výměny částicového filtru. Vždy je nutné načíst paměť závad vozu, a provést diagnostiku. Zde Vám vyjmenujeme několik nejčastějších závad a jejich možná řešení:


- Částicový filtr je zaplněný nad limitní hodnoty - (filtr pod prahem účinosti), je nutné provést regeneraci, buď pasivní, nebo aktivní. Vůz většinou v takovém případě jede v nouzovém režimu se sníženým výkonem. Pokud nejde provést regenerace, je nutné jej vyměnit či úplně odstranit


- Nedostatek aditiva – je nutné doplnit aditivum do nádržky, u některých vozů je nutné provést pomocí diagnostiky nastavení nové hladiny aditiva.


- Vadný rozdílový snímač tlaku (diferenční čidlo) – kontroluje zaplnění filtru pevných částic (DPF/FAP). Jedná se většinou o dvě tlaková čidla, snímající tlak ve výfukové soustavě před a za filtrem pevných částic, na základě těchto čidel řídící jednotka vyhodnocuje procentuelní zaplnění částicového filtru. Je třeba zkontrolovat těsnost hadiček, případně jejich fyzické poškození, případně je potřeba provést výměnu čidla.


- Vadné teplotní čidlo – snímá teplotu výfukových plynů, je nutná kontrola kabeláže, případně provést výměnu.


S vozidlem, u kterého řídící jednotku motoru vyhodnotila závadu na filtru pevných částic, nedoporučujeme jezdit.

Proč má vozidlo s filtrem pevných částic nižší výkon?

Vozidlo s DPF filtrem má srovnatelně menší výkon, než vozidlo, u kterého byl filtr demontován. Odstraněním filtru pevných částic pocítíme okamžitý nárůst výkonu. Toto navýšení je způsobené odstraněním překážky - filtru z výfukového systému. Tím se sníží tlak ve výfukovém potrubí a motor má vyžší výkon. Filtr pevných částic může být také limitujúcim faktorem při chiptuningu. Jeho konstrukce dovoluje omezený průtok výfukových plynů a tím neumožnuje požadované navýšení výkonu.

Ekologie a filtr pevných částic? Úvaha, fakta, překvapení!

DPF je zařízení, sloužící ve výfukovém systému dieselových automobilů k zachytávání pevných částic. Jsou to saze, které obsahují zdraví nebezpečné látky. Filtr je tvořen keramickým tělesem s voštinovou strukturou složenou z karbidu křemíku. Je vyroben tak, aby skrze něj mohly procházet výfukové plyny, ale přitom zachytává jemné saze a další pevné nečistoty. Filtr by tedy měl, podobně jako katalyzátor, napomáhat čistějšímu a ekologičtějšímu provozu vozidla. Jenže, jak je to doopravdy? Je filtr pevných částic spásou pro životní prostředí? Představme si, že třídíme odpad. Stranou dáváme plasty, papír, sklo. Poctivě vyhazujeme elektrospotřebiče do příslušných kontejnerů, zažíváme hřejivý pocit z dobře vykonané práce. Něco jsme udělali pro ekologii a bude se nám lépe usínat. Jenže... Pokud bychom třídění odpadu přirovnali k filtru pevných částic, pak by to vypadalo asi tak, jakoby někdo po Vás přišel a kontejnery s tříděným odpadem promíchal a rozházel. Pocit radosti je rázem pryč. A to je právě problém s (ne)ekologickým DPF.

Pomáhá DPF lepšímu životnímu prostředí?

Zhruba každých 300 ujetých kilometrů se DPF zanese sazemi a řídící jednotka vyvolává proces čištění – spalování nečistot. Při regeneraci filtru je třeba dodržet jisté postupy. Zpravidla je nutné vozidlem jezdit stálou rychlostí kolem 80 Km/h po určitou dobu (dokud kontrolka signalizující ucpaný filtr nezhasne). Tato nucená projížďka nejen zdržuje, ale ještě při ní dochází ke zvyšování spotřeby. Možná si řeknete, že tohle se čas od času dá přežít, těch pár desítek až stovek korun za naftu navíc každých cca 300 km také není úplně drastický zásah do rozpočtu, tak co. Jenže, ono to není jen o pár korunách...

Kam se poděla ekologie?

Ačkoli při regeneraci DPF dochází ke zvýšení teploty výfukových plynů, stále se při teplotách kolem 500 °C až 600 °C (dle typu) jedná o nedokonalé spalování. Výsledkem je i při nejlepší dobré vůli pouze to, že saze kompletně nevyhoří, pouze se jaksi vyženou najednou ven. Asi je každému jasné, že takový proces likvidace sazí nemá s ekologií nic společného. Stejně jako katalyzátor, také DPF je vlastně jakousi překážkou v potrubí výfukového systému. Následkem horší průchodnosti spalovaných plynů motor nemá takový výkon, jako bez DPF. Při použití filtru se proto uměle navyšuje výkon motoru nutností více přidávat plyn, čímž roste spotřeba a motor i výfukový systém jsou více namáhány. Když si uvědomíme tyto skutečnosti, pak nám jasně dochází, že s ekologií u DPF to asi nebude to pravé ořechové a navíc to stojí nás řidiče nemalé peníze.

Fakta o ekologii filtru DPF

Výroba filtru a jeho následná likvidace po dožití je ekologicky náročná.
- Filtr je drahý (u některých aut až 50.000 Kč, dle modelu) a vydrží jen cca 150.000 km


- Škodliviny ve filtru se stejně dostanou do okolního prostředí při jeho regeneraci.


- Provoz auta s filtrem je dražší než bez něj – vyšší spotřeba, rychlejší opotřebení motoru, výfuku..


- DPF si nerozumí s bionaftou – nutí nás spalovat klasickou naftu

Když na tato fakta komplexně pohlédneme, jednoduchým selským rozumem dojdeme k závěru, že DPF je v autě nejen zbytečnost, která ekologii na oko sice pomáhá, ale v konečném důsledku přírodě škodí a navíc je to velká zátěž i pro naši peněženku! Spočteme-li si nutnost filtr servisovat, po čase kupovat nový, vyšší spotřebu auta, větší opotřebení výfukového systému a motoru a na druhou misku vah položíme údajný přínos filtru, pak je jasné, co v mnoha ohledech misky vah převáží.

DPF je zbytečný, v komplexním náhledu zatěžuje životní prostředí

I když by se tedy mohlo zdát, že DPF je zázračná součást dieselových automobilů která šetří životní prostředí, logicky docházíme k závěru, že filtr nejen nepomáhá přírodě, ale v konečném důsledku ji ještě více škodí! Co je ještě zajímavější, že i s odstraněným DPF je auto schopné projít emisní kontrolou. Kde je tedy chyba? Proč nás výrobci nutí kupovat si auta s DPF? Odpověď je nasnadě, ale to už nechám na Vás...

Samozřejmostí pro Vás od nás je

  • Náhradní vozidlopo dobu opravy
  • Nejlepší ceny dílůs 2-letou zárukou
  • Doplnění kapalinv rámci opravy
  • Podložky pod SPZs doživotní zárukou

Jsme specialisté na tyto značky

dále

Nákladní vozy:

Jak se k nám dostanete

 

Najdete nás na adrese

Na Výhoně 4254
695 01 Hodonín

+420 774 95 85 05

Asistenční služba DEPOROSS

Auto je nepojizdné a nemůžete ho k nám
dovézt? Nevadí zavolejte nám a my si
pro něj přiejedeme.

+420 774 95 85 05 / 9:00 - 18:00 h

POZOR

Vlastní přinesené díly
nemontujeme!

Otevřeno máme PO-PÁ
8 - 12:00 / 13 - 17:00h

Copyright Autoservis Depoross Všechna práva vyhrazena. Webdesign: Corux.cz